“OK Google, bestel nieuwe shampoo bij Albert Heijn.”

Technisch gezien is die zin geen toekomstmuziek meer. Sterker nog: in de Verenigde Staten kun je al fysieke producten via Google Assistent kopen. Maar voorlopig kan dat nog niet in Nederland.

Dat zeggen business developer Vera Rensink van Bol.com en Stijn Verhoeven, bij Albert Heijn verantwoordelijk voor het ontwikkelen van spraak- en chatkanalen, op een congres over technologie in de detailhanden, aldus RetailTrends.

Toen Google Assistent bijna anderhalf jaar geleden beschikbaar kwam in Nederland, sprongen Bol.com en Albert Heijn daar direct op in. Via de digitale assistent kan Bol.com je bijvoorbeeld helpen zoeken naar een leuk cadeautje en kun je horen wat er bij de Albert Heijn in de bonus is.

Ook helpt Albert Heijn je om te bedenken wat voor gerechten je kunt maken met het eten dat toevallig nog in je koelkast ligt.

Kopen via spraakassistent: lastig vanwege strenge wetgeving

Maar voorlopig kunnen we nog geen boodschappen doen via Google Assistent. Nederlandse klanten kunnen de slimme assistent wel vragen om producten aan hun boodschappenlijst toe te voegen, maar zullen toch echt op hun laptop op 'bestellen' moeten klikken voordat ze het product kopen.

"Vanwege de juridische voorwaarden die een klant moet kennen vóór de aanschaf van een product, is het lastig om een aankoop te doen met je stem", zegt Rensink.

Een partij die producten via internet verkoopt, moet consumenten van behoorlijk wat informatie voorzien. Bijvoorbeeld van gegevens van de verkoper zelf, zoals de naam en het adres, maar ook de belangrijkste kenmerken van het product dat je gaat kopen, de wijze van betaling, de mogelijkheid om de koop te annuleren en de duur van de levering. Als Google Assistent je daar allemaal over zou moeten inlichten bij een aankoop, zou het koopproces al snel niet zo heel klantvriendelijk meer zijn.

Maar volgens Rensink is er nog een bezwaar tegen aankopen via Google Assistent. Ze ziet vooralsnog geen behoefte onder klanten om iets te kopen via de spraakassistent. "Die wordt nu vooral gebruikt voor de pre-sales en de fun", zegt ze.

Toch willen Albert Heijn en Bol.com er in de toekomst wel voor zorgen dat klanten via de assistent bestellingen kunnen plaatsen. Wanneer dat mogelijk moet zijn, is niet duidelijk. Wel gaf Albert Heijn tijdens het congres aan dat de stemhulp Appie uiteindelijk ook de oven aan moet kunnen zetten en de koelkastvoorraad kan checken.

Lees meer over tech: